Aprenentatge de la llengua
RIALLES afavoreix el pensament lingüísticoverbal, la compresió i l'expressió oral
Aprenentatge de la llengua
RIALLES ajuda els alumnes a desenvolupar el seu pensament lingüísticoverbal afavorint-ne la comprensió i l’expressió oral, i treballant les seves capacitats bàsiques prèvies a la lectura i l’escriptura.
Com es treballa a Rialles?
BLOCS DE CONTINGUT
El projecte RIALLES estructura les propostes didàctiques i els recursos per treballar la llengua en cinc blocs de contingut
Comprensió i expressió oral
RIALLES provoca en els infants la necessitat de parlar i escoltar, treballant així les estructures del llenguatge relacionades amb la comprensió i l'expressió oral.
Consciència fonològica
RIALLES dedica una fitxa de cada quadern de l'alumne al treball sistemàtic de la consciència fonològica mitjançant activitats de discriminació auditiva.
Vocabulari
Per a ampliar el vocabulari dels alumnes RIALLES proposa activitats a partir de contextos significatius i temes que els motivin a aprendre noves paraules relacionades amb diferents centres d'interès (la classe, els sentits, la roba, els animals, etc.)
Escriptura
RIALLES estimula el pas per les diferents fases d'iniciació a l'escriptura a través de les fitxes, el material d'aula i els recursos digitals. La grafomotricitat es treballa practicant traços previs a l'escriptura i de forma progressiva per passar de la lletra majúscula a la lletra lligada.
Lectura dialògica o compartida
RIALLES inclou propostes de lectura compartida en els contes. Mentre observa com llegeix un adult, l'infant viu el fet lector sense pressions, acompanyat i feliç, gaudint de la lectura. Així hi participa més activament, s'involucra en l'anàlisi dels continguts i aprèn estratègies de lectura i comprensió.
El projecte RIALLES inclou quatre contes a cada trimestre: dos contes protagonitzats per la mascota del curs i dos contes populars.
Contes de la mascota
• Permeten treballar la comprensió lectora amb l'ajuda de la imatge, els personatges, les accions, el lloc i el temps.
• Iniciació a la lectura dialògica (compartida).
Contes populars
• Editats amb diferents tècniques plàstiques.
• Treballen la seqüència temporal i la memorització.
En els quaderns de fitxes dels alumnes trobaràs propostes per a treballar continguts de llengua i activitats de comprensió dels contes.
En els quaderns de l'alumne s'inclouen diverses fitxes per a fer un treball seqüenciat de la grafomotricitat.
Descarrega la progressió de continguts de llengua que es treballen en el projecte RIALLES a 3, 4 i 5 anys.
Descarrega la progressió de continguts de grafomotriciat que es treballen en el projecte RIALLES a 3, 4 i 5 anys.
A la guia didàctica trobaràs propostes amb què podràs seguir la metodologia proposada en els materials. El procés d'aprenentatge de cadascun dels blocs de llengua es planteja des de l'experiència, la lectura dels contes, les converses col·lectives i múltiples jocs. Es proposa treballar cadascun dels blocs de forma sistemàtica dins la dinàmica de l'aula i amb continguts seleccionats per a treballar a la fitxa.
Cartes amb les lletres de l'abecedari per a 4 i 5 anys.
Treballar amb seqüències temporals permet que els alumnes que desenvolupin l’expressió oral i la comprensió de certs fets (narratius, hàbits, matemàtics, de l’entorn...).
RIALLES t'ofereix la possibilitat de treballar la llengua a través de materials manipulatius, de manera que els infants desenvolupin el pensament lingüisticoverbal inventant, experimentant i creant de manera conjunta.
• Personatges per a fer un teatret.
• Pissarres transparents per a repassar traços amb retolador deleble.
• Abecedari de la classe, amb una targeta per lletra.
• Làmines temàtiques per a treballar el vocabulari.
• Targetes amb foto (i paraula a l’anvers).
* Les il·lustracions del material d'aula són recreacions de dibuixos d'alumnes d'Educació Infantil. Gràcies Lluís, Clara, Gemma, Pau i Daniela.